دسته‌بندی نشده    دسته‌بندی نشده    دسته‌بندی نشده    دسته‌بندی نشده    معاونت حفظ و احیاء آثار تاریخی (بررسی و شناسایی حفاظتی و مرمتی تزیینات وابسته به معماری) نام اثر: مسجد شاه ( هفتاد و دو تن) شماره ثبت: 186 شهرستان:مشهد موقعیت: محدوده حرم شماره پرونده: 54 آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و تزئینات وابسته به معماری تهیه کننده گزارش: عادل اذرید مسئول: تاریخ تهیه: تاریخ تایید: مشخصات کلی بنا 1- نام بنا : مسجد شاه شماره ثبت : 186 2- موقعیت بنا : طول جغرافیایی : (35 59 عرض جغرافیایی : (17 36 موقعیت مکانی: مشهد - محدوده حرم آیا در منطقه زلزله خیز قراردارد: بلی خیر آیا در بافت تاریخی / فرهنگی قرارداد : بلی خیر شرایط اقلیمی : گرم سرد معتدل 3- تاریخچه بنا : تاریخ احداث : نامشخص بانی : نامشخص سلسله حکومتی : تیموری نام معمار : نامشخص 4- مشخصات مالک : نوع مالکیت : دولتی خصوصی ملکی سازمان اوقافی نام مالک : آستان قدس 5- کاربری بنا : فرهنگی تاریخی مذهبی اقتصادی نظامی سایر: 6- استحکام بنا : منحصر به فرد خیلی خوب خوب متوسط 7- مساحت بنا : عرصه: ----- عیان : ----- 8- عناصر تشکیل دهنده بنا (ساختار بنا ) : سنگ آجر خشت لاشه های مرجانی چوب گچ آهک سایر: 9- ارزش بنا از نظر معماری : منحصر به فرد خیلی خوب خوب متوسط ویژگی تزئینات بنا 10- ارزش بنا از نظر تزئینات وابسته به معماری: منحصر به فرد خیلی خوب خوب متوسط 11- تزئینات بکاررفته در بنا بر اساس اولویت : 1- تلفیق آجر و کاشی 2- کاشی کاری 3- نقاشی بر روی گچ 4- تزیینات چوبی 5- آجرکاری 12- بررسی آجر کاریهای موجود در بنا : آجر چینی رگ چین با طرح جناغی با طرح خفته راسته با طرح جفتی سایر: مشخصات : در بنای مسجد شاه آجرکاری به صورت منفرد که فقط عنصر آجر استفاده کرده باشند به صورت رگ چین و در نمای پشت مسجد و قسمت پایین ساقه گنبد می باشد مساحت : ؟ 13- بررسی آجر تراشیهای موجود در بنا : کتیبه نقوش گیاهی نقوش هندسی سایر: مشخصات : در قسمت تلفیق آجر و کاشی شرح داده شده است مساحت :---- 14- بررسی تزئینات کاشی در بنا : نوع کاشیکاری : معقلی معرق هفت رنگی زیر رنگی مشخصات : مسجد شاه یکی از بناهای مهم دورۀ تیموری است که تنوع فراوان کاشیکاری آن بسیار فراوان و زیبا است. انواع کاشیهای به کار رفته در بنا مسجد شاه به شرح زیر است: کاشیهای معرق فراوان با طرحهای گیاهی و اسلیمی که در جای جای بنا استفاده شده است. کتیبه های فراوان بنا که با تکنیک معرق یا معقلی ایجاد شده اند. کاشیهای 6 ضلعی داخل بنا که فضای زیر گنبد را با این کاشیهای سبز رنگ پوشیده اند. تلفیق آجر و کاشی. کاشیهای معقلی. کاشی کاری مشبک گره چینی و گره چینی و معرق. کاشی کاری تک رنگ با کاشیهای نره. مساحت :؟ ۞ تلفیق آجر و کاشی: در نمای بیرونی و خصوصاً در مناره های آن از تلفیق این دو عنصر به طرز زیبائی استفاده کرده است. در مناره های این مسجد آجرهای تراش داده شده را به صورت لوزی با تلفیق کاشی معرق به کار برده اند. در مرکز لوزی کاشیهای معرق با طرح اسلیمی است و در بین لوزی ها اسماء مختلف خداوند در نمای داخلی ایوان نیز از تلفیق آجر و کاشی استفاده شده است، که طرح شمسه و چلیپا را در این بخش کار کرده اند. همچنین کلمات ساقه گنبد نیز تلفیق آجر و کاشی نره است. در کنار مناره ها نیز از این هنر با طرح شمسه و پنج پر و ایوانهای کناری آن با طرح شمسه و چلیپا استفاده شده است. به صورت پراکنده در جاهای دیگر بنا نیز آجر- کاشی موجود است. مساحت :؟ 15- بررسی تزئینات گچی در بنا : الف ) تزئینات : مقرنس رسمی بندی رنگی برجسته سایر: ب ) نقش تزیینات: گیاهی هندسی حیوانی اسلیمی کتیبه مشخصات : به صورت لایه ای در زیر نقاشی ها که در قسمت نقاشی بیان می شود و رسمی بندی های گچی در راهرو های اطراف گنبد اصلی. مساحت : ؟ ۞ تلفیق گچ و آجر : ندارد مساحت :------ ۞ آینه کاری : ندارد مساحت :----- 16- بررسی تزئینات نقاشی در بنا : روشهای نقاشی : لایه چینی سطوح صاف رنگ آمیزی گچبری نقاشی روی چوب نوع رنگ : روغن آبرنگ تمپرا سایر: مضمون نقوش : گیاهی هندسی حیوانی اسلیمی کتیبه سایر: مشخصات : در فضای داخلی بقعه بسیاری از طاقها را با تزئینات گچی ساده و با تکنیک کاربندی تزئین نموده اند، اما پرکارترین کاربندیها یزدی بندی زیر گنبد است که با تزئینات نقاشی نیز همراه است. اما تعداد و تنوع نقاشیهای این بقعه بسیار زیاد است. تکنیکهائی چون نقش برجسته طلاچسبان و لایه چینی، نقاشی بر سطوح صاف و کتیبۀ نقاشی را در اینجا شاهد هستیم. در زیر گنبد کتیبه ای نقاشی به زمینۀ قرمز وجود دارد که با خط سفید نوشته شده است. در زیر کتیبه و بالای 6 طاق داخلی بنا تزئینات برجسته ای به رنگ سیاه وجود دارد که جز تزئینات کم نظیر تیموری است. رنگهای بکار رفته در نقاشیهای این بنا شامل رنگهای قرمز، آبی، اکر و مشکی است. مساحت : حدود 160 متر مربع 17- بررسی آثار و عناصر چوبی در بنا : آثار : در چوبی تزئینات بکار رفته : گره منبت نقاشی سایر : مشخصات : درب چوبی بقعه مهمترین تزئین چوبی بقعه است که دارای نقوش بسیار زیبائی گره چینی و 3 کتیبه منبت کاری می باشد. یک کتیبۀ آن در بالای باهو (روی چارچوب) و دو کتیبۀ دیگر بر قسمت بالای دو لنگه در وجود دارد. خط این کتیبه های چوبی نستعلیق است که زمینۀ آن با نقش گل و گیاه تزئین شده است. نقش گره چینی های درب صرفاً منبت است و به صورت آلت و لغت کار نشده است. مساحت : حدود 7 متر مربع 18- سایر تزئینات : ندارد 19- بررسی کتیبه در بنا : کتیبه دارد کتیبه ندارد مضمون و موقعیت کتیبه : آیات قرآنی موقعیت: کتیبه های نقاشی و کاشی فضای مرکزی مسجد احادیث موقعیت: نام سازنده و معمار موقعیت: نام بانی : موقعیت: تاریخ بنا : موقعیت: نام خطاط : موقعیت: مضامین دیگر : کتیبه های روی در چوبی و کتیبه های مختلف کاشی معرق و نره در روی مناره ها و گنبد که با خطوط نستعلیق و ثلث و شیوه های مختلف کوفی و بنائی ایجاد شده است. موقعیت تزیینات در بنا کاشی کاری نمای مسجد و مناره ها قسمتهای دارای رسمی بندی تزیینات نقاشی بر روی رسمی بندی ها و اندود گچ در فضای مرکزی نوار کتیبه زیرگنبد و تزیینات کاشی کاری و ... بر روی دبوارهای فضای داخلی محل در چوبی بنا آسیب شناسی 20- آیا تزئینات دچار تغییر شده است : بلی خیر ۞ نوع تغییر: الحاقات تخریب مرمت 21- عملیات انجام شده بر روی بنا : آجر کاری : حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: قسمتهایی مرمت شده است آجر تراش: حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: اقدامات اولیه جهت حفاظت انجام شده است کاشیکاری : حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: اقدامات اولیه جهت حفاظت انجام شده است ۞ تلفیق آجر و کاشی: حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: اقدامات اولیه جهت حفاظت انجام شده است گچبری : حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: اقدامات اولیه جهت حفاظت انجام شده است آینه کاری : حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: ندارد نقاشی : حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: در حال مرمت چوب : حفاظت اضطراری استحکام بخشی و تثبیت مرمت علمی مرمت غیر اصولی توضیحات: اقدام خاصی انجام نشده است 22- وضعیت تزئینات از نظر نوع ، روند و میزان تخریب : آجرکاری : از بین رفتن ملات و ریختگی آجر ها پودر و له شدن آجرها شکستگی آجر ها از بین رفتن و ریختگی بند کشی ها شوره زنی سطح آجرها پدیده آلوئک ایجاد فاصله بواسطه مشکل سازه ای چرکی شدن آجر ها مرمت نادرست آسیبهای انسانی توضیحات: بیشترین چیزی که در آنها دیده می شود لکه های رطوبتی و ریختگی بند کشی ها می باشد. ۞ آجر تراش: در قسمت تلفیق آجر و کاشی کاشیکاری : از بین رفتن ملات پشت کاشی ها ریختگی کاشیها شکستگی کاشیها کثیف و چرکی شدن کاشی ریختگی لعاب صدفی شدن لعاب شوره زنی سطح کاشی ها رنگ پریدگی کاشیها مرمت نادرست آسیبهای انسانی توضیحات: در نگاه اول به بنا با توجه به تخریب سازه ای و حرکتها و نشستها ی بنا متوجه خواهیم شد که آسیب فیزیکی ناشی از این عارضه در بسیاری از قسمتهای تزئینات بروز کرده است. بنابراین آسیب فیزیکی جزء آسیبهای مهم و تخریب کنندۀ کاشیهای بنا است. اما این عارضه می تواند در اثر عوامل دیگری نیز باشد، عواملی مانند یخ بر شدن، سست شدن ملات در اثر رطوبت زیاد، طبله شدن ملات پشت کاشیها و ... که بطور مثال در کاشیهای منارۀ این بنا طبله شدن ملات کاشیها به وجود آمده است. اما عارضه دیگری که در بسیاری از کاشیهای معرق دیده می شود ترکها و ریزترکهای موجود در لعاب کاشیها است که نفوذ عوامل مخربی چون رطوبت را میسر می سازند و فرایند فرسایش را تسریع می کنند. این عارضه در بخش کاشیهای گنبد بسیار بیشتر به چشم می خورد. خصوصاً کاشیهائی که تاریخی و قدیمی هستند، چون بسیاری از کاشیهای نما و مناره جدید می باشند، و حتی بخش زیادی از کاشیهای داخلی نیز جدید هستند. لازم به توضیح است که رنگ بسیاری از تزئینات کاشی در زیر لایه خاک و چرکیها چندان واضح نیستند. ۞ تلفیق آجر و کاشی: مهمترین آسیبهای وارده به آجرکاری (آجر- کاشی) های بنا عبارتند از: ضربه فیزیکی و نیز حرکت جرزهای بنا، هماهنگی ضعف مصالح و آسیبهای رطوبتی در برخی بخشها، شکست آجرهای تراش و ساده را ناشی شده است. همچنین حرکت نمکهای محلول از ملات و نمکهای موجود در ساختار آجر به سطح و شوره زدن سطح، آسیبهای شیمیائی را به وجود آورده است. گچبری : طبله کردن اندود پشت گچ ریختگی گچ طبله کردن گچ از بین رفتن تکیه گاه وجود لکه های رطوبتی کشیدن لایه اندود روی گچبری از بین رفتن رنگ های روی گچ ترک خوردن گچبری رنگ کردن روی گچبری چرکی ها و آلودگیهای سطحی پودری شدن گچ مرمت نادرست آسیبهای انسانی توضیحات: ندارد نقاشی : از بین رفتن تکیه گاه ریختگی لایه چینی ها ترک خوردن نقاشی از بین رفتن بست نقاشی طبله کردن تکیه گاه پوسته شدن رنگها شوره زنی سطح نقاشی از بین رفتن رنگ چرکیها و آلودگی های سطحی کشیدن رنگ جدید روی نقاشی کشیدن اندود روی نقاشی مرمت نادرست آسیبهای انسانی توضیحات: مهمترین آسیب وارده به نقاشیها کشیدن لایه اندود روی آنها می باشد که خوشبختانه در حال مرمت و لایه برداری می باشد. اما تکنیک نقاشیهای یاد شده تمام آبرنگی است و خود این تکنیک ضعف ساختاری دارد و در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی مقاومت کمتری نسبت به نقاشیهای رنگ روغن و تمپرا دارد. بنابراین ضعف مواد و مصالح نقاشی جز آسیبهای ساختاری به حساب می آید. به علاوه وجود آلودگیها و چرکیهای فراوان بر سطح تزئینات چهرۀ آنها را مختوش کرده و علی رغم مرمت و پاکسازی بخشی از آنها ولی هنوز آلودگیهای زیادی بر سطح آنها دیده می شود. از طرفی همۀ مرمتهائی که روی تزئینات بقعه انجام شده است علمی نبوده و بعضاً رد پاک شدگی تزئینات توسط مرمتگر دیده می شود. همچنین سایر عوامل فرساینده مانند سست شدگی بست و تغییر شیمیائی آن موجب سست شدن آثار نقاشی شده است. ترکهای عمقی و جابجایی سازه ای نیز از عوامل دیگر اسیب رسان به این تزیینات می باشد. آینه کاری : از بین رفتن تکیه گاه طبله کردن اندود پشت ریختگی آیینه ها شکستن آیینه ها مرمت نادرست آسیبهای انسانی توضیحات: ندارد چوب : چرکیها و آلودگی های سطحی تاثیر عوامل ارگانیسم تاب برداشتن پوسته شدن رنگ روی چوب ریختن قطعات الحاقی شگستگی از بین رفتن نقاشیهای روی چوب اسیدی شدن چوب ساییدگی پوسیدگی چوب آسیبهای انسانی مرمت نادرست توضیحات: این درب در معرض آسیبهای فراوانی بوده به طوری که امروزه نیاز مبرمی به حفاظت اضطراری دارد. آسیبهائی چون ترکهای بزرگ و عمیق، ریزترکهای فراوان، تیره شدگی در اثر آلودگی و به احتمال زیاد اسیدی شدن، شکستگیها و آسیبهای فیزیکی، تخریب نقوش در قسمت پائین درب و در اثر پاخوردگی زیاد، سست شدن بست و میخهای آن و نیز سایش قسمتهائی که برای بازو بسته شدن آن قسمتها را با دست می گرفتند. سایر تزیینات: ندارد 23- اولویت بندی آثار از نظر : منحصر به فرد بودن جایگاه علمی و تحقیقاتی تاریخی هنری آسیب دیدگی و تخریب تکنیک ساخت فرهنگی 24- اولویت مرمتی اثر : 1 234 25- اسناد و مدارک موجود: عکس گزارشهای پژوهشی نقشه کتیبه ها و ... اسلاید گزارشهای حفاظت و مرمت سایر: پلان و مقطع 26- هزینه و زمان مورد نیاز جهت مرمت تزیینات: هزینه مرمت کاشیها و آجرها : 000/000/80 تومان حداقل سه سال " " نقاشیها : 000/000/45 تومان حداقل سه سال " " درب چوبی : 000/000/7 تومان شش ماه تصویری از نمای قسمت ورودی بنا تزیینات کاشی کاری گنبد و جزییات آسیبهای آن جزییات تلفیق آجر و کاشی در روی مناره ها کاشی کاری یکی از مناره ها کاشیهای نمای ایوان ورودی و آسیبهای آن تزیینات کاشی و نقاشی در داخل فضای مرکزی جزییات و آسیبهای تزیینات کاشی و نقاشی در داخل فضای مرکزی بخشی از تزیینات و آسیبهای در چوبی


دسته‌بندی نشده

سایت ما حاوی حجم عظیمی از مقالات دانشگاهی است . فقط بخشی از آن در این صفحه درج شده شما می توانید از گزینه جستجو متن های دیگری از این موضوع را ببینید 

کلمه کلیدی را وارد کنید :

دسته بندی: دسته‌بندی نشده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دسته‌بندی نشده

2 (2214)

سازمان کارگزارن بورس اوراق بهادار تهران گزارش هیئت مدیره به مجمع عمومی سالانه برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1384 اسامی اعضای هیئت مدیره ردیف نام عضو هیئت مدیره نام نماینده سمت امضاء 1 ادامه مطلب…

دسته‌بندی نشده

2 (2213)

سازمان کارگزارن بورس اوراق بهادار تهران گزارش هیئت مدیره به مجمع عمومی سالانه برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1384 اسامی اعضای هیئت مدیره ردیف نام عضو هیئت مدیره نام نماینده سمت امضاء 1 ادامه مطلب…

دسته‌بندی نشده

2 (2212)

ت متحده آمریکا از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. (تغییر مسیر از HYPERLINK "http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7&redirect=no" \o "امریکا" امریکا) پرش به: HYPERLINK "http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7" \l "column-one#column-one" ناوبری, جستجو    INCLUDEPICTURE "http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Qsicon_Exzellent.svg/16px-Qsicon_Exzellent.svg.png" \* MERGEFORMATINET United States of Americaایالات متحده آمریکا INCLUDEPICTURE "http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Flag_of_the_United_States.svg/125px-Flag_of_the_United_States.svg.png" ادامه مطلب…

background